OBRADA GLAVE MOTORA

Ovaj deo motora najčešće trpi havarije kada do iste dođe. Pružamo usluge kompletnog remonta svih tipova glava motora, od putničkih do industrijskih.

Šta je glava motora i koja je njena uloga?

Glava motora je gornji deo motora. Naslanja se na blok motora kako bi se zatvorio kompresioni prostor cilindara, mesto u kome motor sagoreva gorivo i proizvodi snagu. U glave motori motora nalaze se i ventili koji usmeravaju protok vazduha. Usisni ventili uvlače svež vazduh, i tom prilikom dolazi do sagorevanja, a zatim izduvni ventili omogućavaju smeši sagorelog vazduha da izađe iz komore za sagorevanje.

Razlika kod glava motora može biti pre svega u materijalima koji se koriste za izradu istih. Kod novijih tipova motora najčešće se koristi aluminijum kao legura, dok kod starijih tipova motora najčešće se koristi gus.

Kako dolazi do havarije i kako se ona rešava?

Uzroci havarije na glavama motora mogu biti različiti i najčešće nastaju:

Kao posledica neobavljenog velikog servisa u predviđeno vreme pri kome se vrši zamena seta razvoda. Tada dolazi do pucanja zupčastog kaiša ili lanca usled istrošenosti, preko kojih se ostvaruje povezanost donjeg dela motora (bloka) i gornjeg dela motora (glave). Gubitkom povezanosti (faze) klipovi koji se nalaze u bloku motora udaraju ventile koji se nalaze u glavi motora, krive ih ili lome. U ovakvim situacijama motor se gasi.

Usled lošeg podmazivanja motora. Loše podmazivanje motora može biti posledica neredovne zamene ulja i filtera kada dolazi do zaprljanosti uljnih kanala i regulatora pritiska ulja u motoru ili neispravnosti pumpe za ulje. Kao posledica dolazi do ribanja pokretnih delova u glavi motora kao što su bregasta osovina, podizači ventila, klackalice…

Ukoliko dođe do havarije, koji su simptomi i koji su sledeći neophodni koraci?

Kod većih i trenutnih havarija nastalih u glavi motora, motor prestaje sa radom. Uzroci havarija mogu biti različiti. Samim tim i simptomi su takvi. Neke slučajeve koji postepeno dovode do oštećenja delova u glavi motora, kasnije do havarija, možemo prepoznati. To su različite promene u radu motora. One se nekada manifestuju gubitkom snage motora, često promenom zvuka rada motora u kome se mogu prepoznati različita “kuckanja, lupkanja, itd.” Ukoliko prepoznamo neku od tih promena, neophodan je pregled vozila od strane servisera (mehaničara) kako bi utvrdio dalje postupke.

Dostupne operacije su:

  • Hidrotest glave motora
  • Ravnanje nalegajuće površine
  • Frezovanje sedišta ventila
  • Zamena sedišta ventila
  • Izrada i zamena čaura dizni
  • Ugradnja reducira
  • Zamena vođica i gumica
  • Štelovanje ventila
  • Zavarivanje aluminijuma
  • Vađenje zalomljenih brezona
  • Vađenje zalomljenih grejača i dizni
  • Trnovanje ležišta bregaste

Kako sve to izgleda u praksi?